Grundprincipper for træningen
- Den personlige terapeutkompetence
- Kroppen
Et fundament i uddannelsen er træning i at inddrage kroppen i det terapeutiske arbejde. Dette gælder både træning i opmærksomhed over for alle slags kropslige signaler og aktiv intervention f.eks. gennem arbejde med åndedræt, kropsligt nærvær, jordforbindelse og følelsesudtryk.
- Gruppeproces
Det stadige terapeutiske arbejde med gruppens liv og dynamik har en høj prioritering på uddannelsen. For at skabe og hele tiden sikre os et klima, hvor det er trygt at åbne sig og lære, stopper vi op når som helst, der opstår angst, konflikter og mistillid i gruppen og bruger al nødvendig tid og energi på at bearbejde situationen helt til bunds.
Gruppeprocesarbejdet er samtidig en kilde til afgørende læring om samarbejde og konfliktløsning. - Teori og praksis
Undervisningen former sig som en konsekvent integration af teori og praksis.Teorien knyttes til de terapier, gruppeprocesarbejdet og de andre processer, der finder sted i gruppen. Det er vores erfaring, at dette princip, hvor den teoretiske refleksion forholder sig til konkrete fælles erfaringer, betyder en optimering af sammenhængen mellem teoretisk forståelse og praktisk handlefærdighed.
Uddannelsens omdrejningspunkt er udviklingen af den personlige terapeutkompetence : evnen til nærvær og autenticitet i kontakten med klienten.
Den personlige relationskompetence ses som forudsætningen for den praktiske værdi af al den teoretiske og tekniske kompetence, som trænes.
Da læringen af denne kernekompetence har centrum i en personlig udviklingsproces, har egenterapi en helt central betydning på uddannelsen.