Cookie Menu

Contact Quality in Participation: A “Sensethic” Perspectiv

Forfatter: Olav Storm Jensen og Jesper Simonsen

I Sensetik defineres den terapeutiske kontakts etik som det at være der med sig selv og som sig selv men for klienten (Storm Jensen, 1998).

Dette har inspireret forskningen inden for brugerdrevet design (Participatory Design). Første gang som en kort uddybning af den specielle kvalitet ved “brugerdeltagelse” i bogen Routledge International Handbook of Participatory Design (2013), senere i artiklen Contact Quality in Participation: A “Sensethic” Perspective (2016), og nu, senest i en artikel i det ansete tidsskrift, Design Studies, med titlen: Examining situated design practices: Nurses’ transformations towards genuine participation (2018).

Den sidste artikel kan fås gratis frem til 22. januar 2019 på dette link: Sciencedirect

Artiklen Contact Quality in Participation: A “Sensethic” Perspectiv kan hentes her: Simonsen og Jensen 2016

I artiklen bruges Sensetiks etik - at være der med sig selv og som sig selv men for klienten - som udgangspunkt og analytisk ramme til at beskrive, fortolke og analysere hvordan en gruppe sygeplejersker deltog i en brugerdrevet design proces af it sundheds-it system som skulle hjælpe sygeplejerskerne med at samarbejde på tværs af afdelinger.